..

Principy Montessori

"Vychováváme-li děti v mírumilovném prostředí, v němž průvodci klid žijí a ctí, z dětí se stanou mírumilovní dospělí, kteří pak vytvoří mírumilovný svět." (Maria Montessori 1946)

Připravené prostředí:

  • Vkladem do úspěšného procesu vzdělávání je organizovaný prostor vybavený důmyslnými pomůckami a činnostmi, které odpovídají momentálním potřebám dítěte.
  • Průvodce provází, podporuje, inspiruje, nehodnotí, neodsuzuje a je vzorem pro ostatní děti a dospělé.
  • Průvodce zajišťuje harmonickou, nesoutěživou a respektující atmosféru.
  • Věkově smíšená skupina vytváří prostor pro kooperaci a získávání afektivních dovedností dítěte.

Radost z objevování:

  • Důraz je kladen na vlastní aktivitu dítěte, kdy samo objevuje a poznává.
  • Průvodce inspiruje a poté ustupuje do pozadí, nechává zažít dítě „aha moment”.
  • Průvodce nedává “hotové odpovědi”.

Řád:

  • Pomůcky mají své místo, na které je dítě vždy vrací.
  • Výuka má svůj pevný časový rámec.
  • Děti pečují o své okolí a pomůcky.
  • Všichni zúčastnění spolu jednají s respektem a úctou.

Svoboda a zodpovědnost:

  • Dítě má svobodnou volbu na čem, kdy, jak dlouho a s kým bude pracovat.
  • Dítě má možnost odpočívat, svačit a využívat toaletu kdykoli cítí potřebu.
  • Dítě má povinnost dokončit započatou práci a odevzdat ji ve smluveném termínu.
  • Dítě má možnost požádat průvodce o podporu či pomoc.
  • Dítě má právo nebýti vyrušováno, je-li v soustředěném stavu.
  • Dítě má povinnost řídit se dle domluvených pravidel.

Partnerský přístup:

  • Vzájemný respekt a úcta je stěžejní.
  • Dospělý nezraňuje důstojnost dítěte.
  • K dětem přistupuje dospělý s láskou a přijetím.
  • Pravidla jsou tvořena spolu s dětmi.
  • Dospělý pomáhá dětem budovat jejich vlastní sebehodnotu a sebepřijetí.
  • Dospělý umožňuje dětem vyjádřit jejich postoje a názory.
  • Dospělý podporuje děti samostatně se rozhodovat.

Smysluplnost a propojenost:

  • Všechny obory jsou propojeny a vyučovány jako celek, jímž je kosmická výchova – vše souvisí se vším, vše je propojené, což dává dítěti jasnou představu o světě.
  • Teorie je přenášena do praxe, vzdělání vychází z reality a pomáhá dítěti v jeho růstu.
  • Do výuky jsou zapojovány všechny smysly.
  • Ve výuce jsou využívány smyslově podnětné a názorné pomůcky.
  • Proces výuky je směřován od konkrétního k abstraktnímu.

Soustředění:

  • Děti jsou podporovány k absolutní soustředěnosti a zaujatosti.
  • Zaměření pozornosti je stěžejním děním vzdělávacího procesu.
  • Děti se nejlépe učí ve fázi, která absolutně zaujme jejich pozornost.
  • Průvodce ochraňuje fáze soustředěnosti a učí děti respektu k těmto stavům u druhých.
  • Děti ve věku 0 - 3 let se soustředí na pohyb.
  • Děti ve věku 3 - 6 let se soustředí na činnost.
  • Děti ve věku 6 - 12 let bývají zaujaty tématem nebo činností a mívají potřebu diskutovat      s ostatními.

Pohyb v učení:

  • Intelekt je podporován pohybem, pohyb je spjat s poznáváním, mozek je podporován právě pohybem.
  • Do výuky je aktivně zapojován pohyb a manipulace s pomůckami a s předměty ve výuce.
  • Část vzdělávání je situována do venkovního prostředí, poznávání reálií, objevování světa     v jeho přirozeném prostředí, převádění teorie do praxe.
  • Praktický život, jenž se děti učí ve školce, navazuje ve školním prostředí při péči                o pomůcky a prostředí.
  • Pohyb dítě uklidňuje, je-li unavené či jinak frustrované a výrazně zjemňuje či plně odstraňuje stresové projevy.

Samostatnost a nezávislost:

  • Sebevědomí dítěte se buduje zevnitř tím, že samo zažívá nezávislost jak prožitkem, tak vlastními pocity.
  • Malé děti se učí především fyzické nezávislosti.
  • Starší děti se učí intelektuální nezávislosti - samostatně vyhledávají informace, kladou si otázky, hledají na ně odpovědi, objevují souvislosti mezi objekty a jevy, poznávají příčiny      a důsledky.
  • Dospívající děti se učí projevovat svou osobnost tvůrčím a osobitým způsobem, učí se býti ekonomicky nezávislé a finančně samostatné, učí se býti samostatně uvažující lidské bytosti.

Ticho, klid a mír: 

  • Průvodce zajišťuje a ochraňuje klidné, tiché a bezpečné prostředí.
  • Děti se učí býti v tichu a respektu k ostatním.
  • Všichni zúčastnění spolu komunikují v klidu, míru a s úctou.

Celistvost a izolace vlastnosti:

  • Postup je veden od celku k detailu.
  • Výuka je soustředěna do jednoho předmětu - kosmická výchova - ta obsahuje vše, tak jak je tomu i v životě.
  • Pohled na svět je předáván formou Velkých příběhů, na ně navazují klíčové lekce, které mají za úkol nastartovat zájem dítěte, aby ono samo mělo zájem ptát se a objevovat, poznávat.
  • Každé trojročí je zcela unikátní a výuka je vedena specifickým způsobem určeným pro tuto věkovou skupinu s ohledem na vývojovou psychologii dítěte a momentální stav skupiny.

Ruka a intelekt:

  • Ruka je nástrojem ducha.
  • Obratnost ruky je úzce spjata s rozvojem psychiky.
  • Činnost rukou výrazně zvyšuje intelekt.